Planując wygląd etykiety, pierwsze co przychodzi na myśl, to stworzenie czegoś, co wywoła efekt WOW. Oryginalność, wielofunkcyjność, dopasowanie do produktu i do grupy docelowej. Później zaczyna się projektowanie, wybieranie materiałów, wymyślanie tego, gdzie i jak ma zostać przyklejona. Oczywiście – to wszystko jest bardzo ważne, ale nie przejdzie, jeśli zapomni się o pewnych normach, których trzeba przestrzegać, aby produkt trafił na sklepowe półki. O czym trzeba pamiętać?
Przemysł żywnościowy?
Wszyscy wiemy, że producenci żywności muszą spełniać wiele norm, na opakowania umieszczać bardzo dużo informacji, tak aby nie zaszkodzić konsumentowi. Co jest niezbędne?
1. Nazwa – chociaż wydaje się to logiczne, bez nazwy nie ma produktu. Oczywiście, musi zgadzać się z prawdą, czyli producent margaryny nie może napisać na etykiecie, że jego produkt to masło. Oprócz niej przyda się też opis produktu.
2. Konieczny jest też adres producenta bądź importera, do których można zwrócić się z ewentualną reklamacją lub pytaniem.
3. Data spożycia – jest konieczna i najczęściej można spotkać jej dwa warianty. Na przykład na nabiale można spotkać należy spożyć do, czyli informacja o tym, że po podanym na opakowaniu terminie, żywność nie nadaje się do spożycia, a na suchych produktach, np. cukrze będzie widniał napis najlepiej spożyć przed, co jest sugerowana datą przydatności. Do tego dnia producent gwarantuje, że produkt będzie dobry. Oczywiście pod warunkiem, że produkt będzie dobrze przechowywany – ta informacja również powinna znaleźć się na opakowaniu.
4. Waga – powinna być przedstawiona netto w gramach, kilogramach bądź mililitrach – w zależności od rodzaju produktu.
5. Skład i wartości odżywcze. Skład powinien być wymieniony od składników, które były używane w największej ilości. Bardzo ważne jest, aby zaznaczyć wszystkie alergeny. Z kolei tabela z wartościami odżywczymi mówi o zawartości sodu, cukru, tłuszczy, węglowodanów i białek.
6. Jeśli produkt należy przygotować przed spożyciem, to producent może podać instrukcję.
7. Miejsce produkcji lub pochodzenia produktu.
Przemysł kosmetyków
Tak jak i z produkcją jedzenia, tak i kosmetyki są produkowane dość restrykcyjnie. Dlatego kosmetyki także powinny zawierać odpowiednie informacje na opakowaniach.
1. Nazwa – tak jak w przypadku żywności, bardzo ważna jest nazwa produktu, a także nazwa i adres producenta. Jeśli kosmetyk jest sprowadzany, to powinna widnieć na nim informacja – z jakiego kraju i kto jest jego importerem.
2. Ilość – należy poinformować konsumenta o ilości produktu w opakowaniu, ale wyjątkiem są opakowania o wielkości mniejszej niż 5 gramów lub milimetrów. Podobnie jest z opakowaniami próbnymi, a także tymi jednorazowego użytku (jeśli znajdują się w większej paczce, to na niej powinna się znaleźć informacja o tym, ile produktu znajduje się w poszczególnych opakowaniach i całym pudełku).
3. Termin trwałości, a także sposób przechowywania kosmetyku. W związku z tym, że przeterminowane kosmetyki są bardzo niebezpieczne, data musi być wyraźna i nieusuwalna, stąd najczęściej są umieszczane na zgrzewach tub, razem z numerem partii.
4. Poza tym należy wymienić wszystkie składniki, ale nie w języku ojczystym, a zgodnie z Międzynarodowym Nazewnictwem Składników Kosmetycznych.
To wszystkie informacje, ale trzeba pamiętać, że nietypowy kształt opakowania, który uniemożliwia podanie ich bezpośrednio na mim, może być zwolniony z tego obowiązku, pod warunkiem, że w jakiś inny sposób poinformuje się konsumenta o ww. danych.